torsdag 14 juni 2012

Miss i hanteringen

Det har varit en jobbig vecka. Igår eftermiddag upptäckte jag att killarna glömt ta med ca 25 underavdelningar av Medicin. De hade hoppat över en hel gång i compactus-anläggningen... Det rör sig om ca 100 hyllmeter. Troligen hade de avslutat föregående hylla en dag, och sedan påföljande morgon öppnat fel gång. De hade redan börjat lasta Mekanik, så jag förstod att uppsättarna hunnit långt också. De hade satt 150 meter för mycket. Otroligt störande. De ägnar nu dagen åt att sätta över de 150 metrarna tillfälligt på andra tomma hyllor. Vi hjälptes åt att lasta de missade signaturerna, men vi saknade vagnar (de var ju redan upptagna av senare delen av Medicin och Mekanik), så det var besvärligt. Nu befinner sig all Medicin ute på Gastelyckan (mestadels på vagnar), vilket innebär att tre av killarna inte kan lasta något mer på ett tag. De flyttar istället 200-serien, som ska från 2:a till 4:e våningen på Helgonabacken. Jag hade rätt när jag trodde att det skulle bli fler avbrott, så vi kan få de mindre projekten färdiga också. Dock tänkte jag mig inte att det skulle bero på en sådan miss.

När jag var ute på Gastelyckan och tittade på hyllorna idag såg jag att flera sektioner av Medicin hamnat i oordning. Någon som inte var van hade satts att lasta vagnarna. Det är ett problem att personalen som flyttar byts ut så ofta. Att flytta våra komplicerade hyllsignaturer lär man sig inte på en dag. Vi bestämde till slut, efter viss vånda från min sida, att vi låter böckerna stå kvar och tar tag i det problemet längre fram.

Tidigare i veckan fick vi en tillfällig hyresgäst i vår nya lada på Gastelyckan. Vi har ju ganska mycket plats fortfarande, så vi lät Folklivsarkivet låna 160 meter hyllor. De hade hamnat i trångmål för deras hus ska renoveras och arkivdelen de har blivit lovade i en annan lada kunde inte göras tillgänglig genast. Landsarkivet ockuperar de hyllorna nu, och de kan inte flytta ut, för de har ingen hyllinredning i sitt nya arkiv än. De inblandade hoppades det skulle lösa sig till slutet av året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar