torsdag 15 november 2012

Oktaver och folianter

Arkivens Dag på Arkivcentrum Syd i lördags var välbesökt. Det var trevligt att se några av mina kollegor där. Naturligtvis undrade de vad jag gjorde på min arbetsplats en lördag. Även arkivarierna undrade. Särskilt som jag följde med på den guidade visningen av magasinen..... Det var till och med så att jag avbröt guiden och korrigerade vissa sakuppgifter han sade om UB. Vi fick faktiskt se våra magasin, och då kunde jag inte heller hålla tyst, utan berättade om compactsystemet. Jag har egentligen inget att säga till mitt försvar, förutom att jag är nördigt intresserad av släktforskning och hade blivit ombedd att åka dit med en kompis som aldrig sett ACS.

När det gäller bokflytten så har det varit mycket småplock, kan man säga. I fredags blev killarna klara med samlingen som stod i Gula Villan. I måndags morse ville de ha mer arbete (märkligt, men sant), så då visade jag dem Depå1 m-sviten. Det är monografier, där första hälften stod på Sparta och andra hälften på Gunnesbo. Det var ganska lite, så de blev klara snabbt. Då passade jag på och bad dem ta en annan samling som kallas ARB, när de ändå var på Gunnesbo. Det betyder nämligen att vi nu slipper köra dit och hämta böcker. För magasinets del så är Gunnesbo-depån nu tömd (vardagstryck har sin samling kvar där). Ytterligare en milstolpe att fira, men jag har inte haft tid att fixa något.

Nästa samling som skulle flyttas kallas DepåS och den var lite svår att hitta på Sparta. Jag sade att de inte skulle ta de stora böckerna, men det är ju ganska subjektivt hur stor en stor bok är, så det blev fel. Björn upptäckte det när han var på plockrundan, men de hade inte hunnit lasta mer än en vagn så det var ingen fara.

Hittills har vi nästan bara flyttat böcker i oktavformat, för det är så vi har indelat magasinet på Gastelyckan. Norra halvan av magasinet ska främst innehålla oktaver och södra halvan folianter och storfolianter. Idag började de ställa in folianter från UB Norr i södra delen. Det kommer bli problem med hyllplanen, för de är satta i standardhöjd. Är boken större än A4-format (och det är de flesta folianter) får de flytta hyllplanen först.

Folianterna från UB Norr är utländska monografier i katalog -57 i ämnena Astronomi, Botanik, Fysik, Geofysik, Geologi, Kemi, Matematik, Medicin, Mekanik, Naturvetenskap, Teknologi, Veterinärväsen och Zoologi. Egentligen skulle de passas ihop med de andra ämnena (Arkeologi - Österländsk Litteratur), men vi tänkte om där. De böckerna står redan på Gastelyckan och är en stor samling, så det hade varit för mycket arbete att flytta om allt det. Det var tillräckligt trassligt ändå. Jag spenderade eftermiddagen på UB Norr för att plocka ut de utländska böckerna ur Medicin-signaturen. Hela Medicin står alfabetiskt, oavsett om boken är utländsk eller svensk. Det svenska ska till Helgonabacken så småningom, så det ville vi inte ha med i denna flytt. Jag passade också på att lasta lite mer av de svenska Medicin-oktaverna, som Anna-Karin håller på att inkorporera i kat -57 på Helgonabacken. Flyttkillarna var snälla och transporterade det, trots att det inte ingår i deras flytt. Vi får också säga att de rent allmänt är ganska serviceinriktade. När Anna-Karin var på plockrunda häromdagen och ville ha en bok de lastat på bilen redan, så drog de ut alla vagnar igen tills hon hittade rätt bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar